DTM Racing Day
Datum: 5 September 2004
Gelegenheid: DTM 2004
Nadat ik van vakantie terugkwam, kreeg ik van een collega een aantal papieren in de handen gedrukt, met de woorden: "Dit vind Jurgen vast wel leuk." Het was een envelop van EMC met een poster van het EMC Araxa racing team dat mee doet in de Duitse Porsche Super Cup. Als ik zou reageren kon ik een aantal kaarten krijgen om in het weekend van 4 en 5 September in Zandvoort door te brengen. Dat laat ik me geen twee keer zeggen. Ik heb gelijk een email gestuurd en er werden mij twee kaarten toegezegd.
Ik heb het met (collega) Peter erover gehad en die zei dat zijn jongens dat wel heel gaaf zouden vinden. Ik zei dat hij ook een email moest sturen, wellicht dat hij ook twee kaarten zou krijgen. Hij kreeg te horen dat hij op een reserve lijst was gezet, want via deze uitnodiging waren maar twee kaarten gereserveerd.
Een paar weken later kregen we beide een mail waarin ons twee tassen werden beloofd. Twee tassen?? Nou we kregen het een en ander aan reclame meteriaal toegestuurd namelijk:
Hartstikke gaaf natuurlijk.
Peter en ik zouden in eerste instantie samen gaan, maar nu was het geval dat ik alleen zondag kon en Peter alleen zaterdag. Er was mij ook gezegd, dat als ik een dag niet kan, ik de kaarten aan iemand anders kon geven. Nou dat was makkelijk, Peter 4 kaarten voor de zaterdag en ik 4 voor de zondag. Nu nog even een paar mensen bij elkaar zoeken. Bij mij zijn het geworden: mijn vader, Wilbert en Marcel. Ik had eerst collega gevraagd, maar hij kon helaas niet, want die had een familiedag :-) kwestie van prioriteiten stellen. Sorry Marco V, dat kon ik niet nalaten.
Ik was even bang dat marcel ook nee zou zeggen. Hij had net een dag in Monza gezeten om daar de trainingen van het Formule 1 team van Renault bij te wonen, dus ik was even bang dat dit te min voor hem zou zijn :-) Maar nee, hij zag dit wel zitten.
De zondag zijn we optijd vertrokken (8:00 uur) om de drukte een beetje voor te zijn. Ja, de gedachte was leuk, maar de praktische uitvoering was minder. Want in Haarlem stond het natuurlijk al weer hartstikke vast. Afijn tegen 10:00 uur hebben we eindelijk de auto kunnen parkeren langs de boulevard, want ook het parkeren was geregeld. Het duurde even voordat we de parkeerplaats hadden gevonden, want we werden even de verkeerde kant op gestuurd.
We zijn het circuit via de hoofdingang binnengekomen. We konden langs de kassa's lopen, want toegangskaarten hadden we al. Al snel liepen was langs de paddock van het Porsche Carrera Cup. De EMC vlaggen waren goed te zien. We hadden geen idee waar het team ergens stond in het kampioenschap. We hebben daar een tijdje rondgelopen om te kijken hoe ze daar de wagens aan het prepareren waren voor de race. Het in leuk om te zien hoe alles zo schoon is, ondanks dat het eenmechanische sport is.
Het volgende punt was het zoeken naar de Porsche hospitality tent. Ook hiervoor hadden we kaarten gekregen. Bij binnenkomst kreeg je een armband zodat je de volgende keer zo kunt doorlopen. De tent was van voor tot achter luxe. Zelfs de WC's leken van marmer. Je kon er zoveel mogelijk eten en drinken als je wilde. Ze hadden ook grote schermen hangen zodat je ook de races kon volgen als je binnen zat.
Zoals gezegd wisten we niet waar het EMC Araxa team stond in het kampioenschap, maar ze stonden er niet slecht voor. Ze hadden zich als 1e en 3e gekwalificeerd, maar na 1 ronde waren ze al 1 en 2. Ze weten wel welk team ze moeten sponsoren, of miscchien wel mede door de sponsoring draaien ze zo goed mee. Het was een fantastisch gezicht om de Porsche over de baan zien te gaan. Het geluid alleen al is geweldig. De wedstrijd bestond uit een half uur racen. Dat gaat overigens wel snel voorbij.
Meer foto's van de Porsche Super Cup.
Maar natuurlijk was de DTM de hoofdact van deze middag. Bij het vinden van de parkeerplaats konden we horen dat ze met de warmup waren begonnen. Wat een heerlijk geluid maakt dat. In stripverhalen kunnen ze het geluid in een tekst omzetten, ik zou het niet kunnen, maar wat gaaf.
Op de paddock van de DTM waren alleen de vrachtwagens te zien. De auto zelf stonden in de pitboxen en die waren niet te zien. Maar zo'n vrachtwagenpark is ook wel imposant om te zien.
Tijdens de race zaten we op de tribune T2. We zaten in het laatste rechte stuk voor Arie Luijendijk bocht. Je kon verschillende plaatsen van het circuit overzien. Tevens hadden we zicht op een TV scherm dat door de DTM organisatie was meegebracht. DTM heeft een eigen TV productie. Zij verzorgen de TV beelden die bijvoorbeeld op SBS6 worden uitgezonden, maar dus ook op deze schermen.
Bij de DTM worden er met drie verschillende auto's van drie verschillende fabrikanten gereden namelijk:
Klik op image voor vergroting
Porsche Carrera Cup
Na de race werden een aantal coureurs nog geinterviewd en natuurlijk de winnaar. De Porsches van het EMC Araxa team werd 1 en 2.
DTM
Het eerste wat we gedaan hebben is een rondtocht maken door de paddock. Alle teams zijn daar verzamelt en hebben hun vrachtwagens opgesteld. iedereen die toegang heeft tot de paddock kan meekijken. De raceauto's worden geprepareerd voor de race. Kort voor de start worden alle auto richting de grid geduwd om daar plaats te nemen voor te start. De race klasses die aanwezig waren:
De race auto's
Audi A4 | Mercedes C AMG | Opel Vectra GTS V8 |
Alle auto moeten sedan versies zijn van de straatversie. Dus Mercedes rijdt met de C-Klasse, Audi met de A4 en Opel met de Vectra GTS. Uiteraard zijn het de versie van de huistuner, AMG, OPC en voor audi de S4 versie. Alle auto zijn voor zien van dikke V8 motoren met een vermogen tussen de 460 en 480 pk!.
De Nederlanders
In de DTM doen ook twee Nederlanders mee, Jeroen Bleekemolen en Christiaan Albers. Albers is een van de top coureurs in de DTM. Vorige jaar werd hij vice kampioen achter Bernd Schneider, als rookie (eerste jaars). Dit jaar gaat hij weer voor het kampieonschap, welke geleidt wordt door Eckstrom. Albers rijdt in een Mercedes C-klasse AMG.
Bleekemolen rijdt in zandvoort voor het eerste met een nieuwe Opel Vectra GTS V8. Hiervoor heeft hij nog in het DTM model van vorig jaar gereden, namelijk de Opel Astra Coupe V8. Bleekemolen heeft zaterdag een 15e tijd gekwalificeerd, Albers als 6e.
Voorstelronde
De race wordt vooraf gegaan door een voorstel ronde. Elke coureurs wordt het circuit rondgereden in een cabrio versie van het merk waar ze voor rijden, dus de Audi A4 Cabrio, de Mercedes CLK en de Opel Tigra.
Na alle verdere plichtplegingen staat de race op punt van beginnen. Eerst wordt de warmup ronde gereden waarin de coureurs de banden en remmen op bedrijfstemperatuur proberen te brengen. Terug op het rechtstuk rijden de auto's naar hun positie. Wanneer de rode lampen uitgaan is de race van start en dat gaat met een geweldig kabaal.
De race
Na een tijdje komt al het geweld voor ons langs rijden. Geweldig om te zien en te horen, vooral ook wanneer blijkt dat Christiaan een goede start heeft gemaakt. Tijdens de pitstops wordt het veld even door elkaar gehutselt, maar echt veel positie wijzigingen zijn er niet. Achterin het veld vinden soms leuke gevechten plaats.
Tien ronden voor het einde vindt er een grote crash plaats. Het blijkt dat Peter Dumbreck bij het uitkomen van de laatste bocht van de baan raakt, in de bandenstapels terecht komt en het lijkt (zoals de speaker het noemde) alsof de auto explodeerde en vervolgens ging de auto nog eens een 4a5 keer over de kop. Het wrak was niet meer dan een bodemplaat en de rolkooi en deze was nog helemaal intact. Dat heeft hem het leven gered. Nadat hij uit de auto was bevrijd kon hij op eigen benen staan en heeft nog naar het publiek gezwaait ten teken dat het goed gaat (naar omstandigheden dan).
Na de crash bleek dat er nog tien ronden gereden moesten worden en dat er dus een herstart plaats zou vinden. Dit duurde echter bijna een uur voordat men eruit was hoe de startvolgorde moest zijn. Binnen 10 minuten kregen ze 3 verschillende startopstellingen voorgelegd, maar steeds was deze niet definitief. Zelfs de commentatoren konden het allemaal niet meer volgen. Toen men eindelijk dacht het verhaal op order te hebben bleek na de herstart dat het weer anders was geworden.!!! Afijn....
Na de herstart maakt Albers een goede start en kwam direct op de derde stek terecht en deze geeft hij niet meer uit handen. Even kon hij nog aandringen bij de twee audi's voor hem, maar later moest hij deze toch laten gaan en de derde plaats consolideren.
Jeroen Bleekemolen daarintegen ging het minder na de herstart. Hij eindigde in de achterhoede, met z'n nieuwe bolide.
Afijn, later dan gepland kwam er toch nog een einde aan de race. Omdat het zolang heeft geduurd, krijg je wel honger en dus besloten we nog even naar de Porsche tent te gaan om nog wat te gaan eten. Wat schetst onze verbazing? Dicht, tja die mensen willen ook naar huis.
En zou kwam er een einde aan een gave race dag. Geweldig weer, mooie accomodatie en mooie races. Daarvoor mogen ze me volgend jaar weer voor uitnodigen.
Terug naar de auto bleek al snel dat het wel eens heel erg druk kon zijn op de terugweg. Dus besloten we om eerst wat te eten bij een strandtent. Wellicht dat het dan wat rustiger zou zijn, zei de gek. Het was nog steeds lekker en zo'n terrasje zit helemaal niet slecht. We werden vrij snel geholpen en ook het eten werd snel opgedient. Dat smaakte heel goed.
Ondertussen was het een uur later geworden, maar de drukte op de weg was er zeker niet minder om geworden. Integendeel, we zijn de auto ingestapt en hebben een poging gedaan naar huis te rijden. Om 18.30 uur zaten we in de auto. Het is 30km rijden en we hebben een gemiddelde snelheid gehaald van maar liefst........ 10km/u, waarvan de laatste 20km in 20 minuten ging. Oftewel, we waren om 21.30 uur bij mij thuis. De anderen moesten nog eens 1,5 tot 2 uur rijden voordat zij thuis waren. Nou, dat noem ik nog eens het volledig benutten van een dag.
Meer foto's van de DTM Race.