Sail 2005
Een keer in de 5 jaar wordt Sail Amsterdam georganiseerd. Dit is een van de grootste nautische evenement van Nederland, gehouden op het IJ van Amsterdam. Vanover de hele wereld komen schepen naar Nederland om tentoongesteld te worden. Van grote tall schepen tot kleine schepen die ondermeer vallen onder het varend erfgoed van Nederland. De grote publiekstrekkers zijn natuurlijk de grote 3 en 4 masters en een aantal marine schepen van de Nederlandse en Turkse marine. Vooral de russische schepen als de Mir, Kruzenshtern en Sedov zijn zeer bekend. Ook de Prins Willem, een VOC replica die uit Den Helder is overgebracht, was aanwezig. De spiegel van schepen uit de VOC periode blijven schitterend om te zien. Het is de grootste replica die in Nederland aanwezig is. Het maakt onderdeel uit van het themapark "Cape Holland" in Den Helder. Samen het met Bativia, Amsterdam en de in aanbouw zijnde Zeven Provincien zijn de schepen een tastbare herinnering aan de Gouden Eeuw van de Nederlandse vloot. Helaas waren schepen als de Bativia en de Amsterdam (wel liggend bij scheepvaart Museum) niet aanwezig langs de kaden van de IJ-haven. Toch een gemis, want juiste deze schepen zijn publiekstrekkers. Dit jaar ben ik twee dagen geweest. Vrijdag middag samen met Adriana en zaterdag met mijn ouders en m'n zusje Lisette. Beide dagen waren voornamelijk droog maar wel donker en grijs. Maar het is fantastisch om de gigantische schepen te zien liggen.
We zijn vrijdag aan boord geweest van de "Mir". Dit russische tallship is 108 meter lang en beschikt over 3 masten. In elke van de drie masten hangen 4 grote zeilen. Zowel de zeilen als de stand van de ra's worden verstelt met kilometers touw. Als je kijkt hoeveel touwen en op dat schip aanwezig zijn, dan begint het voor je ogen te duizelen. Overal zie je clusters met touwen netjes geordend en van kleuren voorzien. Elke kleur zal wel z'n eigen functie hebben of een bepaald type zeil aanduiden. Als je achter het roer staat heb je een geweldig zicht op de masten die daar voor staan.
De Nederlandse Marine was met drie schepen aanwezig, namelijk het vlaggeschip Hr Ms De Ruyter, een luchtverdedigings en commando fregat van de laatste generatie. Verder het amfibisch transportschip Hr. Ms. Rotterdam en als laatste en voor het eerste een onderzeeer Hr. Ms. Zeeleeuw. De Rotterdam is werkelijk een gigant. Het torend hoog boven alle schepen van Sail uit. Zelfs een tall schip valt bijna in het niets weg. De hoge massieve bovenbouw, het grote achterdek en een eigen inwendige haven voor de amfibie voertuigen in het achterschip.
Verder voeren er de hele dag schepen door de IJ-Haven om zichzelf te tonen. Daardoor werd het erg druk op het water. Het is prachtig om te zien, zoveel verschillende soorten schepen: zeilschepen, oude sleepboten, jachtvaartuigen, groot en klein. En ondertussen gaat voor de binnenvaart het dagelijks leven gewoon door, en de vrachtschepen voeren tussen dit alles door. Ook de veerboten die het bezoekende publiek van Java Eiland naar Noord brengen en weer terug naar het Centraal Station varen dwars door al het varende verkeer heen en dat is een kunst op zich.
Aan de noordwal, waar ook de veerboten vertrekken, was ook de ligplaats van het aquacorso. Oude sleepboten waren opgetuigd met grote bloemstukken. Naast de bloemstukken vormden deze schepen ook het orkest van stoomfluiten waar ze soms halve concerten mee wegbliezen. Dat was gaaf om te horen dat ze meer kunnen dan alleen maar een stoom stoot geven. Ook zij voeren de hele dag door de haven om hun bloemenpracht te laten zien.
Ik heb beide dagen met m'n fotocamera rondgelopen en tal van foto's gemaakt. Net als de foto's van deze pagina zijn deze terug te vinden in het digitale fotoalbum elders op deze site.