Back to
Vakantie
Thailand

Vakantie: Thailand

Dag 4, Bangkok - River Kwai toer

Aankomst Bangkok
Bangkok
River Kwai toer
I-Saan toer

Dag4 begon dus vroeg, kwart over 5 de wekker. Na het ontbijt werden we opgehaalt door onze gids en met een mini van vertrokken we richting de river kwai. Eerste een korte stop bij een orchidenen kweker. Daar stonden leuke bloemen en er werd van alles en nog wat aan souveniers verkocht maar niet aan ons besteedt.

Ander half uur later stoppen we voor de eerste trip van vandaag.het zou niet zo toeristisch zijn, gelukkig waren er nog een paar honderd andere toeristen :-) Met de longtail boot werden we door de kanalen gevaren en kwamen we na een half uur uit bij de drijvende markt. Dit was een bonte verzameling van boten die volgeladen waren met hoeden, fruit, groenten enz. Het was een mooi aanzicht.

Na de bootocht ging het richting het jeath museum. Dit is een museum opgericht ter nagedachtens van de bouwers van de brigdes over de river kwai. De omstandigheden waren destijds ronduit slecht. IN het museum hingen foto's gemaakt in de eerste jaren van de oorlog door de gevangenen zelf. Verder werden ook een aantal schilderijen getoond die de leefsituatie weergaven en dat was schreinend. Verder ook een aantal kranten berichten waaronder ook uit nederlandse kranten. Als je dat leest, dan wordt je wel geraakt, maar dan ik van te voren had gedacht.
even verder op brengen we ook nog een bezoek aan een begraafplaats uit die tijd van de mensen die zijn overleden als krijgsgevangenen tijdens het werk aan de bruggen en de spoorweg zelf. Ook hier weer een brok in de keel.

Toen was het tijd voor de lunchen is ook het programma voor deze dag iets omgezet. We gaan niet naar de bruggen, maar dat doen we de volgende dag. De lunch was geregeld ergens achteraf in een restaurantje waar je zelf niet snel zou komen, maar het eten was er niet minder om. De gerechten werden een voor een boven klaargemaakt, waardoor iedereen apart zijn eten werd voorgeschoteld. Het zat ook nog eens aan het water en dat gaf nog enigzinds verkoeling, want het wsas zeker 30 graden overdag. Vooral omdat het daar zo benauwd is, merk je dat goed.

De toer werd vervolgd met een ritje met de trein over het spoor dat in tijdens woII is aangelegd. Een deel bestond ook uit de houten steunen die door de krijgsgevangenen zijn gebouwd en het nog steeds uithouden. De trein gaat er met 10km/u overheen en het kraakt aan alle kanten. Dat was een bijzonder stukje spoorlijn, voor de rest niet echt bijzonder. Dat was het laatste van deze dag. We worden afgezet bij het hotel .... Daar hebben we ons ongekleed en in ons zwem outfit gehezen om even lekker af tekoelen en bij te komen in het zwembad. We waren best wel weer moe na zo'n lange dag.

Na het eten gaan we vroeg op bed, want zo moe waren we die dag.