F-14 Cockpit layouts
F-14A
De F-14 Tomcat heeft 2 cockpitseats in tandem opstelling, de piloot front cockpit en de RIO in de backseat. Het cockpitdak bestaat uit een grote koepel. Door deze opstelling en de hoge zit hebben de piloot en de RIO en goed zicht rondom, iets wat in een dogfight zeer op prijs wordt gesteld.
De voorste cockpit is uitgerust voor het besturen van het toestel.
Het is uitgerust met de vlucht insturmenten, zoals, snelheid meter, radar
hoogte meter, kunstmatige horizon, mach indicator. Deze zijn gesitueerd
in het middenconsole. In het midden daarvan zijn twee schermen geplaatst.
De bovenste is deVertical Display Indicator (VDI) en direct daaronder de
Horizontal Situation Display (HSD). Hierin worden de beelden getoond van
de TCS. Bovenop het instrumentenpaneel is de Head Up Display geplaatst.
Het beeld van de HUD wordt geprojecteerd in de voorruit van de cockpit
en niet, zoals bij vele andere HUD uitvoeringen op een speciaal daarvoor
gemaakt 'glas'. Net boven de VDI bevindt zich o.a. de Master Arm
schakelaar. Het linker knie console bevat de motor instrumenten, terwijl
de rechter knieconsole de brandstof indicatoren bevat. Verder bevindt zich
op het linkerconsole het landingsgestel paneel.
De belangrijkste vluchtgegevens worden op het HUD weergegeven. Een
piloot moet zo veel mogelijk rondom zich heen kunnen kijken. Wanneer de
piloot, voor het opnemen van gegevens, telkens de instrumenten in de cockpit
moet raadplegen, moet hij telkens omschakelen. De gegevens van de HUD,
worden dan ook in het 'oneindige' geprojecteerd, zodat de vlieger konstant
de gegevens kan raadplegen. De gegevens zijn, snelheid, hoogte, heading,
bearing, maar ook het geselecteerde wapens en tijdens een gevecht zeer
van belang, gegevens over het doel, wanneer deze gelocked is.
De achterste cockpit is voor de RIO, Radar Intercept Officer.
Deze cockpit is uitgerust voor het verwerken van de radargegevens van de
AN/AWG-9 radar. Daarvoor heeft het twee schermen tot zijn beschikking.
De eerste is de kleinste is de Detail Data Display (DDD). Hierin worden
de ruwe radar gegevens in afgebeeld. Het geeft de afstand en de bearing
van de doelen aan. De radar kan maximaal 24 doelen volgen waarvan het er
tegelijkertijd maximaal 6 kan aanvallen. Het tweede scherm is de Tactical
Information Display (TID). Het TID laat gefilterde radar informatie zien
met alphanumerieke gegevens erbij. Het rangschikte de dreiging van de doelen,
door ze te nummeren en tevens geeft het aan lanceervolgorder voor de Phoenix
raketten. Ook kan er gegevens weergegeven worden die via een datalink verbinding
zijn binnengekomen, van ofwel een E-2C Hawkeye AEW, het vliegdekschip,
of gegevens van andere Tomcats. De RIO heeft het hoofdbewapeningspaneel
onder zijn beheer, dat zich aan de linkerkant van de cockpit bevindt. Het
activeren van de bewapening wordt overgelaten aan de piloot, maar de RIO
kan wel de AIM-54 Phoenix raketten lanceren. De piloot kan wapens selecteren
mbv een schakelaar op zijn stuurkolom, en deze tevens afvuren met de vuurtrekker.
Naast het opereren van de radar, heeft de RIO een welkome paar ogen,
wanneer het toestel aangevallen wordt. De piloot kan zich dan concenteren
op het vliegen, terwijl de RIO op zoek gaat naar mogelijke vijandelijke
vliegtuigen of raketten.
F-14D
Bovenstaande cockpit layouts zijn van de F-14A Tomcats. Er bevinden zich nog allemaal ronde analoge meters. Met de komst van de F-14D is er het een en ander verandert in de cockpit van beiden. De F-14D is voorzien van de AN/APG-71 radar, welke is afgeleidt van de AN/APG-70 van de F-15E Strike Eagle. Het verwerken van de gegevens gebeurt door een digitale computer, waardoor deze nog sneller zijn gegevens kan verwerken. Ook de cockpit is aangepast en is nu een zogenaamde glazen cockpit.
Er zijn in de voorste cockpit (links) twee multifunctionele schermen
(MFD) toegevoegd, waarop de verschillende radar, vlucht, wapen, enz. gegevens
op afgebeeld worden. Verder bevat het een nieuwe HUD, welke wel een eigen
glasplaat heeft voor het projecteren van de gegevens.
De achterste cockpit (rechts) heeft een MFD aan de rechterzijde van
de cockpit en een nieuwe DDD met een veel groter scherm en veel meer mogelijkheden van het verwerken van de radargegevens.