Back to

Apeldoorn
Maandag

Startkaart ophalen

Maandag reizen we af naar Apeldoorn om onze startkaart voor de eerste dag op te halen. Dat kunnen we doen tussen 13:00 en 16:00 op het startterrein van de 4daagse.
Om 12:15 staan Stanley en Adriana bij mij voor de deur. Tas naar beneden sjouwen, inpakken en wegwezen. Na een uurtje rijden, komen we aan op de plaats van bestemming. Het start terrein is het voetbalveld van Victoria Boys, gelegen aan de rand van Apeldoorn. We lopen het terrein op een zien een opmerkelijk rust. Mensen die lekker op de stoeltjes zitten met een drankje en genietend van de muziek die gespeeld wordt. Heel gemoedelijk allemaal. In de tent is het niet anders. We lopen naar onze rij toe. We hebben een opvolgend nummer en dus staat we voor dezelfde rij, namelijk R. We krijgen de startkaart mee en we lopen terug naar de auto. De weg terug is best nog een eind lopen, ongeveer 10 a 15 minuten. Later blijkt dat we elke dag een kilometer extra lopen, eentje heen en eentje weer terug.

Zandsculpturen

Voordat we richting het bungalowpark gaan, willen we nog een bezoek brengen aan een tentoonstelling van zandsculpturen. Het thema is Indonesie. Ik heb vaker zandsculpturen gezien op het strand van Scheveningen en daar heb ik een bepaalde voorstelling van. Echter, na lang zoeken, vinden we dan toch het Park Berg en Bos, waar het zich allemaal afspeelt. Hier bevindt zich ook de Apenheul. Aangekomen bij het terrein betalen we 7 euro toegang en zien we gelijk een beeld staan. Verder zien we eigenlijk niets, behalve een grote tent. Het geheel is binnen opgesteld.
Binnen in de tent is het relatief donker. Er zijn spotjes opgehangen om de beelden te verlichten. Er werd gezegd dat voor het fotograferen van de beelden dat je beter geen flits kunt gebruiken, omdat dan het effect van de schaduwen wegvalt. Nu valt het hele beeld weg, omdat er zo weinig licht is. Het is iets anders dan ik me had voorgesteld, maar desalniettemin was het wel mooi om te zien. Er zijn voornamelijk kleinere beelden gemaakt die een bepaald thema uitbeelden. Om een paar voorbeelden te noemen: De tsunami van Ateh, Sumatraanse tijgers. Na een klein uurtje zijn we er doorheen gelopen.

Foto's van de zandschulpturen.

Bungalowpark

Vanaf drie uur konden we ons melden bij het bungalowpark. Voor die tijd hebben we eerst nog even een tussenstop gemaakt bij een supermarkt voor het nodige eten en drinken voor de wandeldagen.
Bij de receptie kunnen we de sleutel op halen en rijden we naar ons huisje. Met de chalet van ZuidLimburg in ons achterhoofd, zijn we benieuwd wat het is en we zijn positief verrast. Dat ziet er goed uit. Een ruime woonkamer met keuken, een douche waar een boiler op aangesloten is en waarin we allen in kunnen en de slaapkamers hebben 'normale' bedden van twee meter lang. Ja, hierin komen we de week wel door. Buiten een kleine veranda waaronder de tafel en stoelen staan. Elke bungalow heeft zijn eigen parkeerplaats. Prachtig.

's Avonds hebben we een kleine verkenningstocht gemaakt over het park en het naastgelegen park "de Valouwe". Bij de snackbar/restaurant van dit park hebben we een patatje gehaald voor het avondeten. Dat liet zich goed smaken na zo'n lange dag en met de eerste wandeldag in het vooruitschiet. Tegen 22:00 uur hebben we het bed opgezocht om de volgende dag weer vroeg uit de veren te gaan, namelijk kwart voor zes.