Back to
Vakantie
Peru

Vakantie: Peru

Dag 1: Het vertrek

dag1

Inhoud

Inca Trail 4
Cusco
Lima/Amsterdam

Het is 11 Oktober, de dag dat we naar Peru gaan voor een 3 weekse vakantie.

Om half 8 staat Peter voor de deur om me naar Schiphol te brengen. Bij aankomst op Schiphol tref ik Tiny en Wendy aan met wie ik samen deze reis ga maken. We worden op schiphol opgewacht door iemand van Sawadee, die ons voorziet van de E-tickets, de electronische vliegticket. Tegelijkertijd loopt ook Carla binnen, de eerste niet bekende reisgenoot die we tegenkomen vandaag. Samen met Tiny en Wendy checken we in voor de vlucht. Na de paspoort controle drinken we nog even een koffie met gebak, voordat we aan boord kunnen.

We vliegen met een Boeing 777-200 voor een rechtstreekse vlucht naar Lima. We vertrekken om half 11 volgens vluchtplan. Mijn plek was bij een van de nooduitgangen van het vliegtuig, met als gevolg veel, heel veel beenruimte. Naast mij zat ook een lid van de Sawadee reisgroep, Hillegonda. Tijdens de vlucht hebben we genoeg tijd gehad om elkaar wat te leren kennen en om ervaringen over eerdere vakanties uit te wisselen. Tevens komen we ook anderen van de groep tegen en voor ons is het een komen en gaan van mensen die gebruik maken van de ruimte voor de nooddeur. Overigens heb ik een opties geplaatst op deze rij voor de terug reis :-)

Volgens planning zou de vlucht 13 uur gaan duren, maar schijnbaar hadden we de wind mee en landen we een uurtje eerder dan de geplande 16:30 lokale tijd. Voor de vlucht van 12 uur hadden we genoeg personal entertainment aan boord. Een ieder had een eigen beeldscherm met controler om het menu te kunnen bedienen. Leuk detail voor IT-ers: Het draait op een linux variant :-). Iedereen kan z'n eigen film, muziek, games en wat al niet meer kijken, luisteren en spelen.

Bij aankomst op Lima komen we het eerste ongemak al tegen van de reis. Frans z'n koffer is niet aangekomen. Na een tijdje was de groep compleet en konden we elkaar allemaal even de hand schudden en hopen dat na deze eerste keer de namen blijven hangen. (dat is een onmogelijke opgave zo blijkt). Hier staat ook onze reisleidster Patricia ons op te wachten. Na even wat Peruaanse Soles te pinnen, kunnen we op weg naar de bus om ons in het limaneese verkeer te storten. Met twee busjes gaan we onderweg naar het hotel verderop in de stad. De eerste kennismaking met het verkeer is indrukwekkend. Iedereen en alles rijdt door elkaar heen.

Er wordt ook al gezegd dat Lima niet echter representief is voor de steden in Peru. De gebouwen lijken niet af te zijn, want bovenaan steken de draadijzers nog boven uit het dak, maar dat heeft te maken met belastingen. Als het huis nog niet af is, hoeft men geen belasting te betalen, dus heel veel gebouwen zijn 'niet af'. De auto's stoten dikke rookpluimen uit en dan klagen wij in Nederland over uitlaat gassen, nou dan is Nederland schoon!! Ik ben blij dat ik hier niet zelf tussen hoef te rijden.

Na een uur rijden komen we dan uiteindelijk aan bij het hotel. Het is een leuk klein hoteltje met een patio en binnen een soort van huiskamer waar ook de receptie is. Binnen zijn ook nog een paar Nederlandse reisleidsters waarmee ik even kennis mee heb gemaakt. Nadat de kamersleutels zijn uitgedeeld, kan iedereen even bijkomen van de reis en de rit. Daarna een kleine bijeenkomst waarbij iedereen zichzelf even kon voorstellen wie hij/zij is en wat hij/zij doet en wat hij/zij hier naar toebrengt en we krijgen de eerste kennismaking met een lokale drank, Pisco Sauer. Het is koud, maar wel lekker.

Dan gaat er even iets mis. Iedereen wil nog wel even wat eten en er wordt aangeboden om pizza's te bestellen. 2 voor de prijs van 1, maar eigenlijk wilde iedereen 1 pizza voor 2 personen. Er wordt voor iedereen een kleine pizza besteld, maar dat blijkt een normale 30cm pizza te zijn en dat is voor veel mensen veel te veel van het goede. Meer dan de helft blijft over, erg zonde, maar het personeel heeft zich er waarschijnlijk goed aan gedaan. Voordat we op bed gaan nog eerst nog even water kopen aan de overkant van de weg (al een uitdaging op zich met het drukken verkeer). De volgende dag gaan we de eerste busreis door het land maken.