Back to

De terugreis
Extra dag Santiago
Eindelijk thuis

Dag 10, Walvissen spotten

Vandaag wordt het weer vroeg opstaan. De wekker staat om half 7. 8:15 vertrekken we met de bus naar puerto Piramides waar we op een zodiac stappen om walvissen te spotten. De gids is een erg enthousiaste vrouw en onderweg vertelt ze aan een stuk door over Puerto Madryn, de walvissen en hun gedragingen, maar zodanig dat het interresant blijft. De walvissen, Southern Right Wales verblijven hier van september om hier te paren en om hun kalf groot te brengen.

We rijden naar Puerto Piramides. Dat is de enige 'haven' waarvandaan boten mogen vertrekken voor het bezichtigen van de walvissen. Nadat we ons in de zwemvesten hebben gehesen, lopen we naar het strand. Daar klimmen we met behulp van een trap in de zodiac die op het strand op de aanhangwagen staat. Een trekker duwt ons achteruit het water in en vanaf dat moment varen we op eigen kracht. We varen de baai in op zoek naar walvissen. Na een kwartier varen spotten we een vrouwtje met een kalf. Het is een bijzonder kalf, want het is grotendeels wit. Er worden maar heel weinig walvissen wit geboren. Wat we zien is dat ze met de kop boven water komen om te ademen. Boven en om me heen hoor ik: klik klik klik, allemaal fototoestelen die afdrukken. Soms komen ze heel dicht in de buurt van de boot zelf tot op een paar meter. Deze walvissen zijn van nature erg nieuwsgierig en niet bang om bij een boot te komen. Daarom zijn deze beesten ook zo makkelijk te vangen.

Wat wij van het strand gezien hebben is dat deze walvissen soms met de staart boven water komen. Een andere walvis hield dat echt seconden lang vol. Dit stel niet. Na ongeveer drie kwartier gaan we op zoek naar een andere walvis/kalf paartje. Deze vinden we al snel en deze walvis komt wel een paar keer met haar staart boven water. Dat is een gigantisch gezicht. Die beesten zijn zo groot. Het is heel bijzonder om ze van zo dichtbij te kunnen bekijken. Ik sta op het punt DE foto to maken van de staart van de walvis, maar op het moment van afdrukken, zakt de boot weg in een golf.... grrrr.

Na ander half uur is de pret voorbij en varen we terug naar de kust, waar we door de trekker uit het water worden getrokken. Enkelen van ons zijn een beetje nat geworden door het opspattende water tijdens de terugtocht, maar verder was het goed te doen. De mensen na ons zien we zelfs een poncho aantrekken, want de wind is ook wat aangetrokken. We waren op het best mogelijke tijdstip van deze dag het water op gegaan.

Het tweede deel van vandaag is een rondrit over het schiereiland Peninsula Valdes. Op dit schiereiland bevinden zich vele soorten dieren zoals Guanachos (llama achtigen) Rhea's (struisvogel verwant) en nog veel meer. Belangrijkste wat we vandaag nog meer gaan zien zijn de Zeeolifanten. Onze gids vertelt daar ook een heel verhaal over, ondermeer dat deze beesten 1500 meter diep kunnen duiken en dat als zoogdieren zijnde. Op verschillende plekken hebben we deze beesten gezien. De meesten liggen rustig op het strand te rusten, waarbij het soms lijkt alsof ze niet meer leven, maar dat is niet het geval.

Bij de tussenstop nuttigen we de lunchen in een buffet restaurant. Je kunt er ook een wandeling maken. Er zijn twee wandelingen. De een is linksaf en bovenlangs het strand naar twee verschillende uitzichtspunten. Als we op deze punten aankomen is helaas niet veel meer te zien dan een mooie omgeving, maar de zeeoflifanten zijn daar niet meer te vinden. De tweede wandeling is rechtsaf en wat verder naar beneden. Daar ligt het strand vol met zeeolifanten. Hier is ook wat meer bedrijvigheid. Beesten die het strand op proberen te komen met hun logge lijven. Het is een fascinerend beeld om te zien.

We stappen de bus weer in en vervolgen de weg om uit te komen bij de pinguins. Het is een kleine colonie van Magellan pinguins. De grote colonies zitten bij Punta Tombo, dat is waar we morgen naar toe gaan. Het is fascinerend om deze beesten te zien. Met hun leuke koppie en hun zwart/witte verenpak, de manier zoals ze lopen/waggelen. Ik vind het leuker dan de walvissen die ik vandaag gezien heb.

Na het zien van deze beesten vertrekken we verder over het schiereiland totdat we bij het bezoekerscentrum komen. Het is er nu lekker rustig en de gids laat ons zien dat de walvissen meer op ons lijken dan we vermoeden. In het centrum hebben ze een skelet van een walvis staan. Hiermee laat ze zien dat de botten in de vinnen bijna gelijk zijn aan onze armen.
Een ander ding zijn de balenen, de filters die deze walvissen in hun bek hebben om de algen en kreeftjes en ander kleine zeedieren mee te filteren en op te eten.

Na dit uitstapje rijden we weer terug naar het hotel. Dat is nog een ritje van ongeveer een uur. We worden bij het hotel afgezet en nemen we afscheid van de gids. Vandaaruit gaan we weer de stad in om nog even bij de winkel langs te gaan voor wat eten kopen voor morgen en om daarna te eten. Bij de winkel loopt Sieds nog tegen een leuke Argentijnse op. Hij komt er mee aan de praat en met handen en voeten (zij spreekt bijna geen engels en hij geen spaans) proberen ze een gesprek te voeren. Hij wil proberen voor morgenavond wat af te spreken, maar dat gaat helaas niet door. Ondertussen heeft iemand zich als tolk aangeboden en hij heeft ons ondermeer vertelt dat het restaurant waar we heen wilden niet zo geweldig was qua vlees eten. Nou dan niet, dus wij op zoek naar een andere restaurant. Verderop op de hoek zien we een restaurant dat ons wel aan staat. We gaan naar binnen en zetten ons neer aan een ronde tafel. Het ziet er goed uit. We bestellen een lasagna. Als deze geserveerd wordt, is deze nog ijskoud in het midden. Typisch geval van 'uit de diepvries'. Terug uit de magnetron (vermoeden wij) is het daarna wel te eten. Hier komen we dus niet meer terug :-) Het bier daarintegen is wel goed.

Terug naar het hotel en op maken voor de tocht naar de Magellan penguins.