Back to

De terugreis
Extra dag Santiago
Eindelijk thuis

Dag 8, Reis naar Esquel

Vandaag rijden we naar naar Esquel. Dat doen we niet via de snelste route, maar we rijden de zeven meren route. Het gebied rondom en ten zuiden van San Martin liggen verschillende grote meren, elk met z'n eigen aanblik en dat zouden we onderweg ook zien.

Het eerste meer is het meer waaraan San Martin ligt, het Lacar meer. Deze hebben we de vorige dag al vanaf grote hoogte kunnen bekijken, vanaf de Cerro Colorado. Als we verder rijden passeren we nog een meer, maar ook een grote waterval. In principe stoppen we bij elke plek daar waar mogelijk.

Wat verder opvalt tijdens deze rit, zijn de gele bermen. Deze zijn aan beide kanten begroeit met brem en deze staat nu volop of bijna in bloei. Dit kleurt de omgeving mooi geel. Daarnaast zien we ook regelmatig oranje struiken langs de kant staan. Dat geeft een mooie afwisseling. Halverwege verandert de weg van een verharde weg in een gravelweg en dat doet een hoop stof opwaaien. Dat blijkt ook wel bij aankomst in het hotel in Esquel.

We maken nog een tussenstop in Bariloche. Voorheen was dit de plaats waar een paar dagen werd doorgebracht, maar sinds vorige jaar is dat San Martin geworden. Ik moet zeggen dat ik San Martin de Los Andes prefereer boven Bariloche, omdat San Martin een veel mooier dorp is, met veel houten huizen of met hout bekleedt/bewerkt. Bariloche is een veel grotere stad en veel meer betonnen gebouwen. Het centrale plein daarin tegen was wel weer mooi. Het schijnt dat deze regio invloeden heeft van mensen van een Duitse afkomst.

Na de stop rijden we door naar Esquel. We rijden nu van het Andes gebergte vandaan. Na een paar uur rijden we Esquel binnen. De hoofdstraat is op een bepaald punt afgezet vanwege een festiviteit dat op het plein en op de weg plaats vond. Jonge gasten die aan het skatboarden waren, muziek en nog veel meer.

Ons hotel, Hotel Plaza Esquel, blijkt aan hetzelfde plein te zitten aan de andere kant van de weg. Bij het uitpakken blijkt de bagage helemaal stoffig te zijn geworden van de rit over het onverharde deel van de zeven meren route. Even afkloppen en weer verder. De kamers zijn vrij klein, maar ach, we hoeven er alleen maar te slapen.
Yvonne en ik gaan nog opzoek naar een supermarkt. We volgen de aanwijzingen van Anja op, maar hebben toch een andere manier van rechts aanhouden. We vinden wel een bakker, maar geen beleg voor de broodjes. Ach dat nemen we morgen bij het ontbijt wel mee.

Het is zondag en bijna alle winkels en restaurants zijn gesloten. Vandaag gaan we gezamelijk eten bij een restaurant dat speciaal voor ons de deuren heeft geopened. Onderweg was al doorgegeven wat we wilden eten. Het was gezellig en de bediending had er wel zin in. We konden kiezen tussen biefstuk, zalm of pasta. Ik heb deze keer voor de zalm gekozen. Het duurt even voordat het eten op tafel komt en het smaakt prima. Biertje erbij en genieten. Er is nog wat zalm over en het tweede stuk smaakt een stuk beter.

Daarna terug naar het hotel en het is, na het schrijven van dag 6, tijd om te slapen. Morgen weer een lange tocht naar Puerto Madrin.