Back to

De terugreis
Extra dag Santiago
Eindelijk thuis

Dag 14, rondvaart beagle kanaal

Vandaag maken we een boottocht over het beagle kanaal. Het kanaal is vernoemd naar het schip van Darwin, de Beagle. We brengen een bezoek aan de estancia haberton en vandaaruit gaan we terug naar Ushuaia.

We worden met de taxi naar de haven gebracht waar we inschepen om de katamaran LM. Tegen half 10 varen we af en gaat het in volle vaart naar de eerste van een reeks eilanden en het kanaal. Het is schitterend weer en het zonnetje schijnt volop een het water is zo strak als een biljartlaken. Het eerste eiland Isla Lobos??? wordt bevolkt voor de zuid amerikaanse zeeleeuw. Bij deze soort het is mannetje te herkennen aan de grote kraag. Ze lagen lekker lui op de rotsen te genieten van de zon. Ze delen het eiland met een aalschovers. Deze is van het zwart/witte soort. Ze zitten er met honderden op het eiland. Het is een komen en gaan van deze vogels.

Het volgende eiland volgt al snel is de bewoners zijn weer zeeleeuwen en aalscholvers. Hier dezelfde taferelen. Op een van de openplekken zien we hoeveel vogels er op het eiland zitten. Het krioelt er van de vogels. Het is een komen een gaan. Als ze opstijgen lopen ze eerst een stuk over het water en vervolgens scheren ze over het water. Op de achtergrond zien wel ons volgende eiland, namelijk het eiland met de Faro, vuurtoren. Deze ligt middenin het kanaal op een eiland. Het eiland heeft mooie kleuren en het geeft een mooi plaatje, een plaatje om geschoten te worden.

Daarna is het ander half uur varen naar Pinguin eiland. Ondertussen kunnen we op de boot wat eten en drinken. Even een tosti besteld om de honger te stillen. Maar net als met alles in Argentinie is het groot, dus niet 2 stukjes toast, maar 4. De boot raast over het water met hoge snelheid. En al snel komen die pinguins in zicht. De gastvrouw aan boord verteld dat er twee soorten pinguins op het eiland leven, de Magellan pinguin, de we ook in Punta Tombo hebben gezien en de Gentoo Pinguin, deze is wat groter en heeft een oranje snavel en poten. De boot laat zich in het grind van het eiland drijven en we kunnen de pinguins goed zien. Maar tot onze spijt zien we alleen maar Magellan pinguins. Bij navraag bleek dat de andere soort er ook was, maar dat je ze alleen kon zien vanaf het bovendek. Blijkt dat deze pinguins op het nest liggen en zich niet aan het strand wagen. De foto's laten zien dat ze er weldegelijk zijn.

Weer helemaal blij varen we door naar Estancia Haberton. Deze boerderij is gesticht door een britse priester Thomas Bridges (als ik het goed heb). De familie is nog steeds eigenaar van deze estancia. Het is ook het oudste nog bestaande huis op Tierra del Feugo. We krijgen een rondleiding over het terrein en dan voornamelijk door de boomgaard waar verschillende inheemse boomsoorten staan. Net als overal in Patagonie waait het er flink. Na de boomgaard bekijken we nog de bijgebouwen van de estancia. Vroeger werden hier schapen gehouden en de gebouwen laten zien waar vroeger de schapen gescheerd werden en waar de wol werd geperst tot balen. Verder nog een boothuis waar ze ook 2 condors hadden opgezet. Erg mooi om te zien. Als laatste nog even door de tuin en dan door naar het theehuis voor een..... lekker lokaal biertje.

Om half 4 zou een bus ons komen afhalen voor de terugreis. We kregen te horen dat de bus al om 3 uur zou vertrekken, maar dat bleek niet zo te zijn. We zouden maar even naar het museum lopen, daar hadden we per slot van rekening ook een kaartje voor gekregen en dan zouden we nog een half uurtje kunnen rondkijken. Het was een museum met skeleten van verschillende zeedieren, walvissen, zeeleeuwen, pinguins, dolfijnen enz. We kregen een rondleiding, maar die was kort. Om half 4 staat dan eindelijk de bus voor en konden we verder trekken.

Het eerste doel was een beverdam. We reden langs twee beverdammen op, een die droog gevallen was en een die nog bewoond was. We zijn er langs gereden en verder niets.... heel erg interessant.. not. Een 15 minuten verderop stoppen we nog een keer. Deze keer bij een bekende boom uit de omgeving. De boom is typerend voor Patagonie. Het is helemaal scheef gewaaid door de harde wind. Andere bomen zijn ook helemaal scheef gewaaid, maar niet zo extreem als deze. In Nederland wordt zo'n boom een 'geschoren' boom genoemd.

We rijden door naar de route nacional 3 en rijden in eerste instantie de 'verkeerde' kant op, maar een groot bergmeer. Daar aangekomen slaat het weer om. Even snel foto's nemen, want de regendruppels waaien horizontaal de lens in. En snel weer de bus in. Het laatste bezoek is dat aan een huskyfarm. Bij deze farm fokken ze husky voor hondeslederennen. Ze hebben daar 70 honden die hiervoor getraind worden, waaronder de 1800km lange iditarod hondeslee race. Zij deden als eerste zuid amerikaanse deelnemers mee en hebben tegenwoordig ook een race in Tierra del Feugo. Na een promo filmpje mochten we nog even bij de honden langs om foto's te maken en om ze te aaien. Het zijn zulke lieve beesten.

Bij het afscheidt begon het weer te regenen en keerden we terug naar de bus. Hiermee kwam een einde aan de dag. We werden afgezet bij de haven. Wij zijn nog even de stad in geweest om souveniers te kopen en om wat te eten. We zijn bij een Ierse pub geweest waar we wat gedronken het gegeten hebben.
Daarna met de taxi naar huis en lekker slapen. Morgen gaan we weer terug naar Chili, naar Punta Arenas, waar we een tussenstop hebben op weg naar Torres del Paine.