Back to

De terugreis
Extra dag Santiago
Eindelijk thuis

Dag 25, Buenos Aires

Wat een heerlijk uitgebreid ontbijt vandaag. Broodjes, muesli, cruesli, fruit, noem maar op. Dat hebben we ook nodig, want vandaag gaan we fietsen. Ik vond het in 2009 in Bangkok ook heel bijzonder om op de fiets door zo'n grote stad te rijden. Vandaag gaan we met een grote groepen fietsend door Buenos Aires. Na het ontbijt lopen we naar Plaza San Martin. Het is een mooie wandeling. We lopen via Avienda de Mayo, waaraan ook ons hotel ligt, lang gebouwen met mooie balkons. Net voor Plaza de Mayo slaan we links af naar de Florida. Dit een is een mooie, moderne winkelstraat. Deze straat komt uit op Plaza de San Martin.

Aan de overkant van het plein zien we een rij fietsen staan. Het zijn van die stad fietsen. Breed stuur, maar geen bagagedrager. Nadat iedereen een fiets heeft uitgezocht krijgen we een gids mee. We gaan er helemaal vanuit dat engeltalige gids meekrijgen, maar bij het uitzoeken van de fiets blijkt er ook een Belgische vrouwtje te zijn die met ons meegaat als gids. Dat scheelt weer een vertaling :-) Nog even een groepsfoto maken en gaan. We rijden heuvelafwaarts gelijk naar de eerste stop: Het Monument van de Falkland oorlog. Daarna gingen we verder tussen het verkeer door. Dat is voor ons hollanders best wel te doen, maar het is wel goed opletten, want fietsers tellen niet echt mee op straat, maar ze zullen je ook niet zomaar van de sokken rijden. En toch zijn er in sommige delen van de stad echte fietspaden te vinden. We laveren van rechts naar links van de straat en komen uiteindelijk uit bij Reserva Ecologica, een echologisch reservaat. Het is een groot groen gebied waar je ook in mag lopen. Het is de groene long van Buenos Aires en zo zijn er nog een aantal. Er zijn best wel veel bomen in de stad langs de straat en ook zijn overal parken te vinden. We fietsen verder in een hoog tempo naar Puerto Madero. Dit is een oud havengebeid en dat is nog steeds terug te zien aan de oude vrachtkranen die her en der langs de kade nog te vinden zijn. In deze buurt vinden we ook de Nederlandse Ambassade. Deze ligt gelegen naast een kloon van de Erasmus brug.

De volgende stop is de buurt La Boca. La Boca was vroeger een arme buurt. Mensen hadden niet eens gled om hun huizen te verven. In plaats daarvan gingen naar de scheepswerf om te vragen of ze de laatste restjes verf mochten meenemen. Met die restjes verfden ze hun huizen met: geel rood, groen, blauw. Vroeger schaamden de mensen zich er voor. Een kunstenaar heeft het op papier gezet en het is heel bekend geworden. La Boca de buurt van de kleurige huizen. We maken hier een wat langere stop om rustig door de buurt te kunnen lopen. Er was 1 waarschuwing: Loop niet de zijstraatjes in, want verder is het een criminele buurt.

onze reisleidster Anja vertelde ons vooraf niet in de buurt te komen van het stadion van de Boca Juniors, de grote voetbal club uit Buenos Aires. Onze fietsgidsen hadden daar minder moeite mee, hoewel we het stadion van de achterkant zijn benaderd. Het is een mooi en apart stadion, omdat de tribunes niet helemaal rondom het veld zijn gebouwd. Dit omdat de ruimte rondom het stadion al verkocht was. Er gaat ook nog een mooi verhaal over de clubkleuren van Baco Juniors. In het verleden waren er twee clubs die de kleuren zwart/wit als clubkleuren wilden gebruiken. Ze hebben er een wedstrijd om gespeeld en de Boca Juniors verloren deze wedstrijd. Om te bepalen wat dan hun clubkleuren zouden worden, zijn ze naar de haven gelopen. Ze zouden de kleuren van de vlag nemen van het eerste schip dat de haven binnen voer. Dit was een zweeds schip en sindsdien zijn de club kleuren van de Boca Juniors Blauw/Geel.

We fietsen weer verder en rijden de San Telmo binnen. We fietsen naar een park, maar om daar te komen moeten we eerst een stukje klimmen. Het park, Lezama Park, is het park waar men heeft geprobeerd Buenos Aires te stichten, maar dat is mislukt. San Telmo was vroeger een rijke buurt. In 1871 brak de gele koorts uit en de mensen zijn deze buurt ontvlucht. Ze verkochten alle spullen die ze hadden en vertrokken naar een andere buurt, palermo. Sinds die periode word er elke zondag? een markt gehouden waar nog steeds van alles en nog wat verkocht wordt.

We komen steeds dichter naar het centrum. Via Defensa fietsen we naar Plaza de Mayo. De Defensa is een drukke straat en men rijd als gekken door deze smalle straten. Voor ons was het dus oppassen, maar wij hollanders zijn wel wat gewend. We fietsen rechts, dan weer een stuk aan de linkerkant. We moesten wel bijelkaar blijven, maar dat was niet zo'n probleem. Plaza de Mayo is de plek waar uiteindelijk Buenos Aires is gesticht in 1580. Aan dit plein staan verschillende grote en belangrijke gebouwen: Casa Rosada (Het regering gebouw en bekend van Evita), de grote katadraal, het hoofdkantoor van de National bank. Ook is dit plein het toneel van de Dwaze Moeders, Moeders en oma van mensen die vermist zijn onder de dictatuur van de militaire junta, die het land van 1976 tot 1983 bestuurde. Nog steeds wordt elke donderdagmiddag om half 4 een demonstratie gehouden. En morgen is het donderdag...

Bij vertrek van Plaza de Mayo komen de eerste mankementen naar voren, Kees had een lekke achterband. We moesten nog een klein stuk fietsen terug naar naar Plaza de San Martin, maar ook Lisette had een lekke band, bij een ander liep de ketting eraf, maar we hebben het allemaal gehaald. Het was een erg leuke fietstocht.
Na de tocht ging ieder z'n eigen weg. Ik ben samen met Lisette, Michiel en Dave weer terug gelopen naar Puerto Madero. Via Florida zien we een Grand Cafe en nemen daar een lekkere bak cappaccino. Tevens komen we daar Gerrie en Ingrid tegen. We lopen verder door de winkelstraat en via Lavalle komen we bij de oude pakhuizen aan. De pakhuizen zijn ondertussen verbouwd tot appartementen en onderin zijn het allemaal luxe restaurants. Het is mooi om te zien. We lopen naar de andere kant van het water en zien de skyline van Buenos Aires, met onder andere gebouwen van Microsoft en SUN. Dacht je tijdens de vakantie het werk te kunnen vergeten :-) We kiezen daar een tentje uit om wat te kunnen lunchen. Daarna lopen we verder. We lopen langs de Erasmus kloon en daarna maken we ons uit de voeten. Ik wilde nog een beetje optijd terug in het hotel zijn om nog iets voor me zelf te kunnen doen.

Nou dat iets voor me zelf doen ben ik niet echt aan toe gekomen, maar we maken ons op voor de avond. 's Avonds gaan we naar een Tango show en gaan we ook Tangoles krijgen. Met de bus worden we opgehaald. Het is erg druk op straat, maar we komen op tijd aan. Bij binnenkomst worden we gelijk doorgestuurd naar het leslokaal. Daar blijkt dat we niet alleen zijn. We worden voorgegaan door een vent die ons de Tango gaat leren. Eerst lopen we in rondjes om de houding te laten zien. Rug recht en lopen als een vent en de vrouwen moeten sierlijk lopen. Daarna nog wat 8jes draaien. Dan de eerste danspasjes. Hij deed het erg leuk. Eerst deed hij het deel van de vrouwen, daarna voor de mannen. Vervolgens kregen we een korte demo, waarna wij het mochten laten zien of we het opgepikt hadden. Het was lachen en leerzaam. Als laatste moesten we een tango pose leren en dat was het laatste deel. De heren moesten door de knieen met het rechterbeen gestrekt en heel belangrijk, de uitdrukking. De vrouwen moesten het linkerbeen in de heup van de man leggen en ook voor hun, de uitdrukking. Uiteindelijk moesten drie paren 'afdansen'. Als zij slaagden, dan was iedereen geslaagd.

Na de les mochten we aanschuiven in de grote zaal waar wij ons eten geserveerd kregen. De andere mensen in de zaal hadden al gegeten en mochten nu de dansles volgen. Het eten liet zich goed smaken na zo'n intensieve les. En ook de wijn was erg lekker. Ik zat tussen Nancy en Catherina in en we hebben de grootste schik gehad tijdens en na het eten. Ik weet niet of we gewoon spontaan waren of dat de wijn ook nog enige invloed had :-)

Daarna begon het optreden. Boven op het balkon zaten de muzikanten te spelen, zangers die door de zaal liepen om hu lied te zingen en geweldige dans demo's op het podium. Het was een historische tocht van 1900 naar 1940 tot..... geen idee, dat bord werd niet meer getoond, maar het zal tot aan de moderne Tango zijn. Het was erg gaaf om te zien. Het was niet alleen dansen op het podium, maar ook het publiek werd er bij betrokken. Anja vertelde ons dat we hele mooie plekken hebben, dicht bij het podium. Ja dat klopt, maar wij werden deels ook onderdeel van de show :-) Een aantal werd gevraagd voor een korte dans met natuurlijk een mooie foto erbij. Ook ik ontkwam niet aan een dansje. Sterker nog, ik werd zelfs weggejaagd door de mannen, omdat ik met een van de vrouwen aan het dansen was. Jaloers die gasten zeg. Daarna maakte ik met Tango hoed weer een opkomst terug naar de tafel waar ik netjes werd afgezet door de Tango dame. Het laatste deel van de avond werd afgerond met nog een aantal dansen. Wauw wat zijn die gasten goed zeg. 1 Paar was duidelijk de beste en de vrouw werd om de nek gedraaid, om z'n middel enz. Ontzettend gaaf. Tegen een uur of 11 was het afgelopen en zo kwam er een einde aan een leuke dag.

Buiten is het even wachten op de bus die ons terugbrengt naar ons hotel. Daar aangekomen hebben nog een aantal mensen nog geen zin om naar bed te gaan en gaan we met z'n allen nog even een afzakkertje drinken. Aan het einde van de straat ligt Plaza del Congreso. Op de hoek is een terras. Het is even tafels en stoelen verzamelen om de hele club bijelkaar te laten zitten. Even de dag doornemen, want het was weer een leuke dag met veel indrukken en activiteiten.