Back to

De terugreis
Extra dag Santiago
Eindelijk thuis

Dag 24, Reis naar Buenos Aires

's Morgens hebben we rustig de tijd. Om 1 uur worden we opgehaald om naar het vliegveld gebracht te worden. Maar eerst kunnen we lekker uitslapen. Er wordt vanmorgen geen wekker gezet, maar tegen een uur of half 9 ben ik toch al wakker. Rustig aan opstaan, douchen en de tas inpakken, want om 10 uur moeten we de kamer vrijgeven. Yvonne en ik waren een van de eersten en zetten de tas in de hoek. Langzaam maar zeker komen er meer en maken we ons op om deze keer buiten de deur te ontbijten. We hebben gisterenavond al wat tips gekregen en daar gaan we eens kijken.

We (Lisette, Michiel, Yvonne, Dave en ik) gaan opzoek naar een Panaderia (bakker). We vinden er wel een en die is ook open, maar je kan niet binnen zitten. Yvonne merkt op dat aan de overkant nog een wafelerie zit, maar ook die is dicht. We lopen verder de hoofdstraat San Martin door en proberen nog iets anders te vinden, maar zonder resultaat. Ik krijg een geniale ingeving en pak de Lonely Planet erbij. Even zoeken en ja er staat maar liefs 1 hit in waar ook ontbijt bij staat, El Bar. Even teruglopen en linksaf de zij straat in. Ze zijn vanaf 10 uur open, dus dat komt mooi uit. We lopen de straat in en..... hey dat is de wafelerie en daar hebben we al voor de deur gestaan. :-) Maar die is nog steeds dicht.

Toch maar weer verder kijken en dan zien we een restaurant waar we Anco, Sandra en Catharina zien zitten. Na een blik op de menukaart blijkt dat ze hier ook ontbijt serveren. We gaan met de groep naar binnen en zoeken een tafel. De meesten bestellen een uitgebreidt Amerikaans ontbijt. Ik zelf neem een belegd broodje. Ondertussen zie ik ook Sieds nog rondlopen. We hebben hem er ook bij geroepen en de groep was daarmee weer kompleet. De tafel wordt volgezet met alle 'onderdelen' van het ontbijt. Geroosterd brood, fruit, beleg, kornflakes, smashed eggs, koffie/thee. Er bleef geen ruimte meer over. Dan komt mijn broodje. Ik had het kunnen weten, in Argentinie kennen ze geen tje. Het is een flinke sandwich en goed belegd, maar erg lekker.

Tegen half 1 zijn we terug gelopen naar het hotel, maar niet voordat we nog een foto nemen van een wegwijzer. Deze is speciaal omdat het niet verwijst naar steden, maar naar andere gletsjer op deze wereld. Terug bij het hotel duurt het niet lang voordat de bus klaar stond om ons naar de luchthaven van El Calafate te brengen. De luchthaven was volop aan het uitbreiden. Het wordt ongeveer 3x zo groot. Na een tijdje wachten voor de incheckbalie kunnen we eindelijk onze bagage inleveren. Daarna is het wachten tot we kunnen instappen. We hebben nog even de gelegenheid om wat te eten of te drinken en dan kunnen we aan boord.

Bye Bye zwaai zwaai, Patagonie. We verlaten de prachtige omgeving van de Andes, de ruige rotsketens, de onderweldigende gletsjer en ijsbergen, maar ook de straffe wind. Bye Bye zwaai zwaai, Patagonie. We verlaten de prachtige omgeving van de Andes, de ruige rotsketens en bergtoppen, de indrukwekkende gletsjers en ijsbergen, maar ook de straffe wind. Met toch enige weemoed verlaat ik dit gebied. Dit voelt toch al een beetje als naar huis gaan, maar we hebben nog 2 volledige dagen in Beunos Aires.

2 uur later arriveren we op de luchthaven van Buenos Aires. We moeten het vliegtuig via een trap verlaten en een bus zet ons af bij gebouwen. Daar nemen we onze bagage weer in ontvangst en lopen we naar buiten. Daar zou een bus ons komen ophalen. Het is lekker weer. De bus laat nog even op zich wachten en Anja maakt van de mogelijkheid gebruik om een korte briefing te geven. De aanwijzingen vliegen voorbij en ik heb het even wat minder naar m'n zin. De bus komt maar niet en ik ben moe. Eindelijk na een uur wachten komt dan eindelijk de bus voorrijden. we merken wel dat we een heel stuk noordelijker zitten, want het begint tegen half 8 al te schermen, terwijl dat in het zuiden pas tegen 11 uur donker begon te worden. De busrit duurt ongeveer drie kwartier en kan komen we aan bij Hotel Castelar. Zo dat ziet er lux uit. Mooie entree, grote lobby. Hier krijgen we de sleutel van onze kamer en ik spreek met Sieds af om samen wat te gaan eten. Bij het binnenlopen van de kamer ben ik toch een beetje teleurgesteld. Gezien de entree had ik de kamer wat groter verwacht. We hebben wel airco, maar die maakte veel lawaai. 's Avonds hebben we deze maar niet aangezet, maar de ramen open.

Samen met Sieds gaan we oppad om een leuk restaurant te zoeken. Het blijkt dat we achteraf een verkeerde kant op zijn gelopen en we vonden langs de Av 9 de Julio niet veel bijzonders. We hadden in de buurt van het hotel een restaurant 'Museo del Jamon' gezien, het Ham museum. Dat leek ons wel wat. Bij binnenkomst kregen we een tafel toegewezen en het eerste wat ze vroegen: Willen jullie champagne? Toen hadden we zoiets van: Oke, dit wordt geen goedkoop etentje. We hebben de bestelling gedaan, lekker biefstukje met salade erbij. Nou de het eten was heerlijk en ons vermoeden wordt aan het einde van de avond bevestigd. Waar we normaal voor ongeveer zeg 80 pesos betaalden (eten en drinken pp) waren we nu ieder bijna 200 pesos kwijt. :-) maar we hebben wel lekker gegeten.

Daarna lopen we terug naar het hotel en maken we ons op voor de dag van morgen. Dan gaan we Buenos Aires verkennen. Sieds met de bus en ik op de fiets.