Back to

De terugreis
Extra dag Santiago
Eindelijk thuis

Dag 26, Buenos Aires

Na een heerlijk avondje tango is het weer dag geworden en maken we ons op voor de laatste dag in Buenos Aires. 's Morgens zitten we weer lekker te genieten van het ontbijt. Sieds komt ook bij ons aan tafel zitten en op eens roept hij: He waar is mijn tas gebleven!!!! Ohw shit, zijn rugzak gestolen, recht onder onze neus. In die tas zaten zijn beide fototoestelen inclusief alle foto's die hij gemaakt heeft. Het zal toch niet waar zijn. Een vakantie waarin alles, maar dan ook letterlijk alles heeft meegezeten, dreigt nu toch in mineur te eindigen. Het kon ook niet op een slechter moment gebeuren, op de allerlaatste dag. Er zijn een paar mensen die wat gezien hebben en zelfs een vent die nog achter die gast was aangegaan, maar buiten de deur was hij niet meer te vinden. Ja dat is balen, en dat is nog zachtjes uitgedrukt.

We zouden met Sandra, Anco en Catherina samen het laatste deel van de stad te voet verkennen, maar dat ging dus niet door. Ik heb aangeboden om die dag samen met Sieds op te trekken, want het is gewoon lekker om zo'n dag niet alleen hoeft door te brengen. Samen met Anja zijn we eerst naar het politie bureau gelopen om een process verbaal op te maken. Niet dat ze er iets mee gaan doen, maar voor de verzekering is het wel van belang. Het was nog een flinke wandeling naar de politie. Na ruim een half uur lopen komen we aan en gelukkig is het rustig. We zijn gelijk aan de beurt om de verklaring op te nemen. Nu waren we met een half uur klaar, anders hadden we er zo maar een uurtje of twee kunnen zitten wachten.

Op de terug weg naar het hotel drinken we samen nog een cappaccino. Nou dat was een lekker begin van de dag. Sieds bleef er redelijk nuchter onder. Gebeurt is gebeurt. Hij heeft genoeg mensen waarbij hij foto's kan opvragen, maar het zijn niet jouw foto's. En hij had een unieke foto gemaakt. Op het juiste moment maakte hij een foto van een stuk gletsjer dat afbrak. Helaas, die zien we nooit meer terug. Maar er zijn ergere dingen. Hij mag straks een keuze gaan maken uit wellicht 10.000 foto's :-) Daarna terug naar het hotel, waar Sieds en ik de stadstocht gaan voltooien.

Ook hier dreigde het mis te gaan, want bij het verlaten van het hotel begon het te regenen. De eerste keer dat het niet uit komt :-( Het was rond 12 uur, dus een mooie gelijkheid om eerst te gaan lunchen bij de eerste de beste lunchtent die we tegen kwamen en dat was om de hoek. Na de lunch zat het gelukkig weer mee en begon de zon weer door te breken. Onze eerste doel voor vandaag was: Plaza del Congreso. Het was op de weg daar naar toe onzettend druk. Op de Avienda de Mayo werden allemaal podia gebouwd, ook midden op straat. Het plein was ook helemaal volgebouwd met tenten. Er wordt altijd wel gedemonstreerd ergens in Buenos Aires. Het congres is een indrukwekkend gebouw. Met de vele pilaren doet het Grieks aan. Op de hoek staat een gebouw met een molenwiek op de gevel en het gebouw heeft de typische naam, Molino.

We verlaten het plein en lopen verder om op zoek te gaan naar een boekhandel. Niet zomaar een boekhandel. Het heet El Atheno, maar daar zijn er meer van, maar het gebouw is heel bijzonder. Het is een voormalig theatergebouw. Als je binnenkomt lopen kijk je je ogen uit. Wauw, wat gaaf. In de achtergrond zien we het podium dat nu fungeert als lunchplaats en de rest, inclusief de galerijen stond vol met boeken. Je kon alle 3 verdiepingen komen. Het gebouw was al helemaal in kerststemming gebracht en dat maakte het nog mooier. In zo'n winkel moet je gewoon iets kopen. Ik heb zelf een maandkalender gekocht en Sieds een fotoboek met 240 foto's van Chileens en Argentijns Patagonie. Heeft hij bij thuiskomst toch nog een aantal foto's om te laten zien.

We lopen via de Libertad langs het Teatro Colon. Een schitterend gebouw. Voorheen kon je hier ook een rondleiding krijgen, maar tegenwoordig niet meer. We gaan richting Plaza de Mayo, want het is donderdag en dus de dag dat de Dwaze moeders hun wekelijkse demonstratie houden. Onderweg steken we de Avienda 9 de Julio over, de grote hoofdadder van de stad en we komen oog in oog te staan met de oblisiek. We gaan verder op zoek naar de straat Florida. Deze straat komt weer uit bij Plaza de Mayo. We zijn mooi optijd. We hebben afgesproken met o.a Yvonne, Lisette en Michiel, maar volgens mij komt het grootste deel van de groep hier naar toe. Er staat een stant van AsociaciĆ³n Madres de Plaza de Mayo waar men informatie kan in winnen, maar ook speldjes e.d. De vrouwen zijn te herkennen aan de witte hoofddoeken. Ook op het plein zie je de hoofddoeken terug. Even voor half 4 komt een busje binnengereden met de overige moeders. Er klinkt een applaus bij het uitstappen. Ze stellen zich op met een groot blauw spandoek. Met dat doek en een grote aanhang lopen ze het plein rond. Er is ook een tweede groep die met borden lopen met daarop de nog vermiste mensen. De namen van de mensen worden ook afgeroepen. Het is een indrukwekkende aanblik.

Daarna druipen we af en gaan we terug naar het hotel. Vanavond hebben we ons laatste avondmaal. Het was de bedoeling om met z'n allen nog een keer samen te eten. Op een paar na, was iedereen er toch. Het was een gezelligavond. Deze keer zaten we naast het hotel in restaurant 'La Clac' Dit is tevens een film museum. Beneden was waarschijnlijk ook een theater of bioscoop zaal. Tevens was dit de avond van het afscheid. Ingrid had een limeriek geschreven. Dat was een opsomming van de leuke en mooie dingen die we tijdens deze vakantie hebben gedaan en natuurlijk om Anja in het zonnetje te zetten. Anja heeft het geweldig gedaan. Ze heeft ons in elke stad, dorp, gehucht wegwijs gemaakt en alle facultieve excursies geregeld. Anja nam ook nog even het woord en ook wij werden geprezen. Wij waren zo'n geweldige groep. We waren uniek, omdat we tijdens fotostops onderweg op eigen gelegenheid weer optijd in de bus zaten. Had ze nog niet eerder meegemaakt.

Na het eten hebben we weer het terras opgezocht om nog een laatste biertje met elkaar te kunnen drinken. Daarmee komt een einde aan de vakantie. Morgen gaan we opweg naar huis. Nog 1 keer overnachten en ontbijten en dan, dag Argentinie, dag Chili, dag Patagonie..... Dit was een onvergetelijke vakantie.