Back to

De terugreis
Extra dag Santiago
Eindelijk thuis

Dag 23, Gletsjers kijken

Het National park Los Glacieros bevat vele gletsjers. De grootste is de Viedma gletsjer die we vanuit El Chalten gezien en beklommen hebben. De andere bekende zijn de Upsala: bekend van de grote ijsbrokken die soms afbreken. Deze vormen de grote ijsbergen in Lago Argentino. Verder is er de Spegazinni dat de hoogste gletsjer van het park is en de beroemste is de Perito Moreno, omdat deze nog steeds groeid en vanwege de spectaculaire instortingen van de tunnels.

We worden met de bus opgehaald en deze brengt ons naar Punta Bandera. Als we voor de poort staan te wachten zien we in een keer een aantal mensen met een camera in de aanslag naar het hek lopen. Daar blijkt een stinkdier rond te lopen. Deze hadden we de afgelopen weken nog niet gezien en het is wel bijzonder om het beest te zien.

Na het boarden varen We met de boot de kanalen van Lago Argentino op. We beginnen de reis naar de Upsala gletsjer. Op weg naar de gletsjer komen wel al snel ijsbergen tegen. Eerst wat kleintjes, maar al snel worden het er meer en ook veel groter. Er zitten een paar hele mooie tussen en bij een aantal blijft de boot ook even hangen om er mooie foto's van te kunnen maken. We varen weer verder en links en rechts nog veel meer ijsbergen, totdat we niet meer verder kunnen. Het kanaal naar de Upsala is volledig geblokeerd door het ijs. Het schijnt dat een jaar of 2 terug er gigantische stukken zijn afgebroken. Daardoor is tevens het kanaal naar de Onelli gletsjer ook geblokeerd. De ijsbergen hebben wel schitterende vormen. Er varen meerdere boten rond en als zo'n boot in de buurt van een ijsberg komt, dan zie je pas hoe groot dat de stukken ijs zijn. Op de achtergrond kunnen we nog vaag de Upsala gletsjer zien, maar dat is wel 15km verderop.

Na een half uur varen we verder richting de Spegazinni gletsjer. Deze heeft een hoogte van 100 tot 135 meter. Het is niet zo breed als een Perito Moreno, maar zeker zo indrukwekkend. Je kan de gletsjer helemaal van rechts naar beneden zien komen. Heel erg gaaf om te zien en misschien wel de meest spectaculaire die we gezien hebben. Het is in in iedergeval fotogeniek. Ook hier geldt weer als er een boot voorlangs vaart, hoe groot en hoog de gletsjer is.

Op naar de laatste gletsjer voor vandaag. Na anderhalf uur varen hebben we een weerzien met de Perito Moreno. Deze keer benaderen we de gletsjer vanaf de noordzijde. Het blijft een machtig gezicht. De gletsjer is ondermeer bekend vanwege de brokken die regelmatig afbreken, zoals we gisteren gezien hebben, maar vandaag zat er weinig beweging in. Een kleinstukje aan de kopse kant, maar verder geen spannende dingen vandaag. Nou ja, we hebben dan ook genoeg ijs gezien deze dagen. Wel hadden we zicht op de balkons rondom de Perito Moreno, waar we gisteren op gelopen hebben.

De tocht terug ging lekker snel en voordat we het wisten waren we terug in de haven van Punta Bandera. De bus stond al weer te wachten om ons terug te brengen naar El Calafate. De tijd vliegt ondertussen voorbij. Dat was de laatste excursie van Patagonie. Morgen verlaten we patagonie en gaan we Buenos Aires verkennen, maar niet voordat we nog even genieten van een lekker stukje vlees.