Back to

De terugreis
Extra dag Santiago
Eindelijk thuis

Dag 2: Santiago de Chili

In het toestel ieder had z'n eigen entertainment systeem. Je kon dus zelf bepalen wat voor film/muziek/spelletjes wilt kijken/luisteren/spelen. Tevens was het ook erg warm. Normaal is het best wel fris in een vliegtuig, maar bij deze niet. Als je de schermen voelde weet je ook wel waarom, want die waren erg warm.
Ik heb wel wat kunnen slapen of ik heb liggen doezelen, dat weet ik zo niet, maar ik was redelijk uitgerust. De vlucht duurde 13.45 uur en we landen tegen 9:40 lokale tijd.

Voor de douane stond een lange rij en het duurde bij 3 kwartier voordat er er door waren. Daarna lopen we naar de bagage band om de tassen ophalen. Omdat we zolang bij de douane doorbrachten lagen onze tassen al op de band. Door na de bagage controle en een check of je geen illegale spullen mee het land in neemt. Bij de uitgang worden we opgewacht door de reisleidster Anja. Daar ontmoeten we ook de medereizigers. De groep bestaat uit 21 mensen ipv de geboekte 24.

We werden met twee busjes naar het hotel gebracht nabij het centrum van Santiago. We hadden alleen vandaag om Santiago te bezoeken, want de volgende dag zouden we alweer vertrekken. Dus na het inchecken in het hotel. We konden nog niet naar de kamers, omdat deze nog niet schoon waren. We verzamelen ons in de ontbuit ruimte. Hier leggen we de eerste contacten met de mede reizigers en konden we ook genieten van het uitzicht. Santiago ligt tegen de Andes aan en dat geeft mooie plaatjes. Hier sluiten ook de laatste 2 reizigers aan. Zij waren al een dag eerder aan gekomen en daarmee komt de groep op een totaal van 23. Een persoon had de vakantie geannuleerd. Na een uur konden we naar onze kamers om de tassen weg te leggen. Daarna gaan we de stad in. Eerst lopen we naar de supermarkt overkant van de straat om wat inkopen te doen voornamelijk voor de reis voor morgen: water, broodjes, wat te snacken.

Daarna gaan we met z'n vieren een wandelroute uit de lonely planet lopen. Heb ik deze niet voor niets gekregen :-) De route liep langs een aantal plaatsen waarvan de reisleidster Anja had aangegeven dat het de moeite waard was om daar heen te gaan. We begonnen eerst met een verkenning met de Metro om bij ons beginpunt van de route te komen. In eerste instantie konden we niet precies het begin van de route vinden, maar wel het volgende. Het eerste wat we tegen kwamen, was het Mercado Central, een overdekte markt van voornamelijk vlees en vis. Vervolgens zijn we naar het Plaza de Armas gelopen. Het is een typisch Zuid Amerikaans plein zoals ik dat ook ken uit Peru. Een plein omgeven met belangrijke gebouwen zoals een bank en een kathedraal en in het midden grote bomen, palmbomen en banken om rustig de middag door te komen. Als we doorlopen, zien rechts de Kamer van Afgevaardigden (Camara de Deputados) en links het paleis van justitie. We lopen door naar het presidentieel paleis. Een groots gebouw dat we benaderen vanaf de achterkant. Aan de voorkant staat een gigantische vlaggestok met daarin de wapperend de Chileens vlag. Het paleis grens aan de Alameda del Libertador Bernardo O'Higgins. O'Higgins is de grootte vrijdheidstrijder van de Chili en in heel veel steden kom je deze straatnaame tegen. Via deze weg vervolgen we de route. We lopen langs de Nationale bibliotheek en naar het stadspark Santa Lucia. Het is een mooi park met heel hoogte verschillen en er moet het nodige klimwerk verricht worden, want er waren flink wat trappen. Eenmaal bovenin had je een schitterend uitzicht over de stad en op het Andes gebergte dat aan de stad grenst.

Na deze 'bovenmenselijke' inspanning dalen we af en lopen het park uit. We komen uit bij de rivier Mapocho, een snelstromende vies bruine rivier, die dwars door Santiago stroomt. Als we de rivier en de straat oversteken, komen we uit in het gebied waar de restaurants en cafes zitten. Bij een van de cafes houden we onze eerste borrel. De vakantie moet wel ingedronken worden. Doe maar een biertje en hup gelijk een liter fles op tafel. Nee geen heiniken, want doorvaar zijn we niet naar Chili gekomen, nee Escudo bier, een van de locale bieren van de Chilenen. De ober was lekker opdreef en het weer werkte ook mee. Na 4 liters bedanken we voor de eer en gaan verder.

Van zo'n wandeling krijg je honger. We gaan opzoek naar een restaurant waar we echt chileens konden eten, maar degene die we zochten konden we niet vinden, ondanks regelmatig navragen. We waren best wel moe en hierdoor hebben we alleen maar extra meters gemaakt. Afijn, er zijn nog genoeg andere restaurants. Het restaurant wat we vonden voldeed prima. Daar hebben we genoten van een andere Chileense specialiteit, de wijn. Die was erg lekker. Ook het eten smaakte goed.

Na het eten zijn we met de metro terug gaan naar het hotel. De volgende dag is het vroeg opstaan voor onze eerste reisdoel: Pucon.