Back to

De terugreis
Extra dag Santiago
Eindelijk thuis

Dag 16, Reis naar Torres del Paine

Het ontbijt was vrij uitgebreidt. We maken ook gebruik van de aanwezige beleg om ook onze broodjes te belegen. Na het ontbijt worden we om 8 uur opgehaald en rijden we vanuit Punta Arenas eerst naar Punta Natales. Onderweg maken we een korte stop bij een monument van de wind. Dat is hier wel van toepassing want het waait hier eigenlijk continue. Weer verder op maken we een korte koffie stop. De lokatie was klein, maar wel gezellig, maar de koffie was niet te drinken. Ik ben daar een beetje van de koffie af, of het moet een lokatie zijn waar ze capacino serveren.

In punta Natales pikken we ook onze gids voor de komende dagen op, Stephan. Hij vertelt kort over de stad en het symbool van de stad, een, ja wat is het, prehistorsche beer. Daar lijkt het het meest op. Deze was in de buurt van de stad opgegraven.

We rijden door naar Cerro Castillo. Dit is tevens de grens overgang met Argentinie, maar niet voor vandaag. Hier gaan we een deel van de bagage achterlaten. De dagrugzak is gevuld met de meest noodzakelijk dingen als toilet spullen, extra ondergoed en een extra shirt. De rest in de rugzak/koffer en deze wordt ondergebracht in een schuur. Later deze week halen we de spullen weer op.
We pakken gelijk de mogelijkheid om er te kunnen lunchen. De lokatie is een souveniers shop en restaurant, dus gelijk even kijken naar mooie boeken, truien, etc. De lunch was een lekker broodje kip met kaas en dat smaakte prima. Daarna was het inpakken en wegwezen, op naar het National Park Torres del Paine.

Via een patagonische snelweg (onverhard dus) rijden we naar de entree van het park, Port Sarmiento. Anja gaf aan dat hier af en toe vossen rondlopen en inderdaad bij het wegrijden zagen we een vos lopen en ook nog een vosje. Dat kom je niet alledagen tegen.

In het park maken we kennis met de omgeving voor zover mogelijk. Het weer is niet best en af en toe regent het. De bergen zijn bijna niet te zien vanwege de laag hangende bewolking. Een stop wordt ingelast om nog wat mooie lokale vegatie te bekijken. Mooie rode en oranje struiken en voor zover mogelijk, mooie vergezichten. Vandaag rijden/varen we naar onze refugio, maar eerst nog een uitstapje naar een waterval Salto Grande. Eerst een klein stukje lopen en dan zien we een mooie waterval. Het waaide er een beetje, maar goed dat zijn we gewend. De gids waarschuwde ons voor de harde wind, want vanmorgen waren er mensen van de rotsen afgewaaid. Toen we nog een stukje hoger gingen snapten we waarom, want daar kregen we sterke windstoten te verwerken waar je je echt voor schrap moest zetten. Ook begon het een beetje te regenen.

De bus had ons afgezet bij de waterval en is daarna terug gegaan. het laatste stuk naar de boot moesten we lopen. Konden we vast wennen aan het lopen met de 'zware' rugzak. Ondertussen was het harder gaan regenen. Na een half uur wachten konden we de boot op. Gelukkig hadden we een afdak kunnen vinden om te schuilen voor de regen. De boot doet er ongeveer een half uur over om de andere kant van Lago Pehoe te brengen. Bij het uitstappen zien we allemaal verregenende mensen die staan te wachten op de boot. Het schijnt hier 5 dagen slecht weer te zijn geweest, dus dat voorspelt niet veel goeds. De refugio Grande Paine ligt direct aan de aanlegplaats. Daarbinnen zag je overal natte kleding hangen van de mensen die vandaag nog gewandeld hadden.

Tijdens komende 3 dagen moeten we de kamer met 6 mensen delen. Er staan drie stapelbedden op de kamer. Maar het was allemaal goed te doen. In de refugio moesten we slaapzak en lakenzak huren. Nadat we ons bed hadden gevonden ging het naar de eetzaal. Daar kregen we bonnen uitgereikt voor het diner, ontbijt en lunchpakket. Even een korte briefing voor de komende dagen en daarna eten. Het eten was goed. Na het eten zijn we met een paar mensen boven gaan zitten om een biertje te drinken. Lekker cerveza Calafate. lekker. We begonnen met z'n 4-en, maar niet lang daarna hadden we bijna de hele ruimte voor ons :-) Het was een hele gezellig avond, maar ook aan gezellige avonden komt een einde.

Om 11 uur sloot de bar en gingen we naar bed. Dat slapen in een mummyslaapzak is niet voor mij weggelegd. Op een gegeven moment heb ik de slaapzak losgerist en het als deken over me heen gelegd. Daarna was het snel...... zzzzzz.